Eniten olen käyttänyt Verohallinnon sähköisiä palveluita. Olen tehnyt
kyselyitä, muuttanut verokorttitietoja, tehnyt veronoikaisuja jne.
Verotoimistossa en ole käynyt pitkään aikaan.
Kela eli Kansaneläkelaitos on ollut toinen, jonka palveluja olen
käyttänyt tarvittaessa ja hyvin ovat asiani hoituneet.Työssäni jouduin
paljonkin tekemisiin Kelan eri osatojen kanssa, mutta ne asiat
hoidettiin paperilla ja puhelimessa.
Valtiokonttoriin olen ollut monenlaisessa yhteydessä, koska se oli
työnantajani eläkkeitä ja työkykyasioita hoitava virasto. Viime vuosina
sielläkin palvelu parani huomattavasti. Aikaisemmin tuntui siltä, että
ihmisten asiat juuttuivat byrokratian jalkoihin, mutta tavattuani
päättäviä henkilöitä kasvotusten alkoivat asiat mielestäni hoitua
joustavammin.
Ulkoasianministeriöön olen joutunut joskua ottamaan yhteyttä ulkomailla
opiskelleen ja asuneen tyttäreni asioita hoitaessa.Sieltä jäi sellainen
vaikutelma, että jotain tiettyä asiaa hoitavan virkailijan puhelimeen
saaminen oli työn ja tuskan takana! Viime vuosina tyttäreni on
itse voinut hoitaa työlupa-asiat ja ulkoministeriöön sovitut tapaamiset
sähköpostilla.
Sosiaali-ja terveysministeriöön olen ollut yhteydessä tarvitessani
asiantuntijatietoa tai -lausuntoa sekä tilatessani joitakin julkaisuja.
Aina en ole suinkaan saanut sieltä tarvittavaa akuuttia tietoa, mutta
useimmiten pienellä viiveellä.
Julkisia palveluja käyttäneenä olen ollut melko tyytyväinen, jo näiden
virastojen antama informaatio palvelusivuilla on saattanut olla
riittävä kulloiseenkin tilanteeseen.
sunnuntai, 19. marraskuu 2006
Kommentit